Avui després del pati ens hem assegut i els hi he portat una capsa d'uns 50
(alçada) x 40 (amplada) tota pintada de color negre, tant per dins com per
fora, feta per mi, per tal de ficar a dins el terrari dels Insectes Pal. Aquesta he considerat que podia ser una bona forma d’introduir el tema, donat que he pensat que es pot crear un clima d’incertesa, sorgiran pensaments divergents, tindran més ganes de veure què hi ha dins i sobretot poder desenvolupar la imaginació.
Primer de tot els hi he ensenyat la capsa i que a la part de dalt hi ha un forat per on podem mirar el que pot haver-hi dins. Així doncs, quan la van veure, tots van començar a dir la seva:
- Per què serveix?,
- què hi ha dins?,
- no hi ha res?,
- té forats als costats, és per ficar les mans!, hi ha alguna cosa que podrem tocar,
- si hi ha un forat a dalt, podrem mirar el que hi ha dins,...
Van fer tot un seguit d'hipòtesis del que es podrien trobar. Vaig posar la capsa dalt d'una cadira i els hi vaig explicar la següents història:
- L'altre dia vaig anar a comprar menjar a la meva gata i l'home que me'l va vendre em va dir: tinc uns animalons, te'ls volies emportar?, vaig dir que sí, me'ls vaig emportar i els vam posar a dins d'una capseta. Els he portat per què jo no sé ben bé quins animals són, només sé que es diuen Insectes Pal.
Els hi he preguntat com s'imaginen ells/elles a l'Insecte Pal. Així doncs, els hi he proposat que abans que miressin que pot haver a dins de la capsa podrien dibuixar com pensen que és l'Insecte Pal: DIBUIXEM L'INSECTE PAL.
Primer de tot els hi he ensenyat la capsa i que a la part de dalt hi ha un forat per on podem mirar el que pot haver-hi dins. Així doncs, quan la van veure, tots van començar a dir la seva:
- Per què serveix?,
- què hi ha dins?,
- no hi ha res?,
- té forats als costats, és per ficar les mans!, hi ha alguna cosa que podrem tocar,
- si hi ha un forat a dalt, podrem mirar el que hi ha dins,...
Van fer tot un seguit d'hipòtesis del que es podrien trobar. Vaig posar la capsa dalt d'una cadira i els hi vaig explicar la següents història:
- L'altre dia vaig anar a comprar menjar a la meva gata i l'home que me'l va vendre em va dir: tinc uns animalons, te'ls volies emportar?, vaig dir que sí, me'ls vaig emportar i els vam posar a dins d'una capseta. Els he portat per què jo no sé ben bé quins animals són, només sé que es diuen Insectes Pal.
Els hi he preguntat com s'imaginen ells/elles a l'Insecte Pal. Així doncs, els hi he proposat que abans que miressin que pot haver a dins de la capsa podrien dibuixar com pensen que és l'Insecte Pal: DIBUIXEM L'INSECTE PAL.
Un cop han acabat els seus dibuixos han assegut i els hi he ofert veure el que hi ha dins de la capsa. D'un en un han anat a mirar dins de la capsa amb l'ajuda d'una llanterna han buscat. Preguntaven què hi havia perquè no ho han acabat de veure algun d'ells, però finalment ho han vist.
El fet de fer-ho a les fosques, centrant la mirada en un espai concret, fa que es concentrin molt més i fins i tot el soroll extern no els hi destorba.
Han anat mirant el que hi havia, i els he dit que no diguessin res del que veien. Sorprenentment, han fet cas!! No sé si ni tan sols jo hagués pogut aguantar!. Ho han fet molt bé, i només ho han comentat amb aquells companys/es que ja ho havien vist. Tots els altres mentre tant han parlat del que podien trobar-ne.
Un cop hem acabat tots i totes de mirar el que pot haver
a la capsa cada un d’ells/es ha verbalitzat el que havien vist, hi ha nens/es
que han dit que havien vist papallones, perquè van veure el dibuix que hi
havia darrera del terrari on hi ha insectes; uns altres nens deien que no
podien ser papallones perquè volen i no poden estar a la capsa, perquè no poden
volar; d’altres han dit que hi havia formigues, cus, mantis, etc.; i molts d’ells
deien que hi havia insectes pal.
Després de veure el terrari dins de la capsa fosca, dos
nens han volgut canviar coses del seu dibuix: un li ha posat antenes al seu
dibuix i l’altre ha anat a canviar alguna coseta però no ens ha volgut dir què
havia canviat.
Quan he tret el terrari l’han anat observant en petits
grups i s’han quedat fascinats, cada cop que trobaven insectes pal per ells era
un descobriment i ho verbalitzaven com a tal, cridant a la Noemi o a mi, o bé
explicant-li a algun company/a.
Donat que jo no tornaria en una setmana els hi he hagut d’explicar
una mica què mengen, si veuen aigua,... Així doncs, vam parlar de com els
havien de cuidar, ja que es quedarien al seu càrrec.
Després de tota l’explicació hem decidit deixar el
terrari a l’espai de ciències de la classe per tal de poder-los observar sempre
que vulguin.
Al dia següent la Noemí m’ha enviat un missatge on em diu
que els insectes pal han menjat MOLT!. Que dos nens han estat
mirant-los, i un d'ells els volia tocar i moure les fulles, però al final no ho ha
fet, tenia molta curiositat.
També han escrit
qüestions que els hi ha anat sorgint, es qüestionen quina diferència hi ha
entre els ous i els excrements. Ho volen saber per si posen ous, que no els
llencin amb els excrements. Amb això treballarem la diferència de forma, color,
etc.
Espero que us hagi agradat aquesta entrada. Qualsevol dubte em podeu escriure aqui mateix o un mail.
Fins aviat!

No hay comentarios:
Publicar un comentario